Sunday, May 24, 2020

බෞද්ධ ශිෂ්ටාචාරය කෙටිසටහන් 2


  • ආශ්‍රම ධර්ම 
  1. බ්‍රහ්මචාරී යුගය
  2. ගෘහස්ථ යුගය
  3. වානප්‍රස්ථ යුගය
  4. සන්‍යාසී යුගය
  • බ්‍රහ්මචාරී යුගය
  1. ශ්‍රේෂ්ඨ හැසිරීම බ්‍රහ්මචාරී නම්වෙයි.
  2. ජීවිතයේ කුඩා අවදිය මෙම යුගයට අයත් වෙයි.
  3. පූන නූල දැමීමත් සමඟ ළදරු කාලය අවසන් වෙයි.ඉන් පසුව බ්‍රහ්මචාරී යුගයට එළඹෙයි.
  4. පූන නූල දැමීමෙන් උපනයනයට පත්වෙයි.බමුණන්ගේ දෙවන උපත හෙවත් ද්විජ අවස්ථාව ලෙස හැඳින්වෙයි.
  5. ඉගෙනුම් කටයුතු ආරම්භ කිරීමට ආගමික සංස්කාරයන් අනුගමනය කරමින් ගුරුවරයා සමීපයේ ඉගෙනගත යුතුය.
  6. බ්‍රාහ්මණ වංශිකයන්ට වයස අවුරුදු 08න් ද,ක්ෂත්‍රියන් අවුරුදු 11න්ද වෛශ්‍යයන් අවුරුදු 12න් ද බ්‍රහ්මචාරී යුගයට පත්වෙයි.
  7. ඉගෙනීමේදී වේද අධ්‍යයනය අනිවාර්‍ය වෙයි.
  8. බ්‍රහ්මචාරී යුගයේ ප්‍රධානම කට‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍යුත්ත වන්නේ ඉගෙනීමයි
  • ගෘහස්ථ යුගය
  1.  වයස 16න් ඉගෙනීම නිමා කරන පුද්ගලයා ගෘහස්ථ යුගයට එළ්ඹෙයි. 
  2. ඉන්පසු ගුරු පඬුරු පුදකළ පසු "ස්නාතක" හෙවත් ස්නානය කළ අයෙකු බවට පත්වෙයි.
  3. මෙම යුගයේ ලෞකික ජීවිතයට අයත් අර්ථ,ධර්ම,කාම සම්පත් ලබාගත යුතුය.
  4. රැකියාවක නියතු විය යුතුය.
  5. විවහා වීම,අඹුදරුවන් පෝෂණය කිරීම අනිවාර්ය වෙයි.විවහා වීමේ අරමුණු රැසක් ඇත. එනම් යාග හෝම පැවැත්වීම,පියා ඇතුළු මුතුන් මිත්තන් වෙනුවෙන් යාග පැවැත්වීම,දරුවන් බිහිකොට පරපුර රැකගැනීම.
  6. බ්‍රහ්ම යඥය (මහා බ්‍රහ්මයා පිදීම)
  7. පිතෘ යඥය(පියා වෙනුවෙන් කළ යුතු යාගය)
  8. දේව යඥය(දෙවියන් වෙනුවෙන් කළ යුතු යාගය)
  9. භූත යඥය(භූත,සත්ව,පක්ෂීන් වෙනුවෙන් කරන යගය)
  10. පුරුෂ යඥය(මිනිසුන් වෙනුවෙන් කරන දම්දීම් ආදිය) ආදි යාගයන් මෙම යුගයේදී සම්පූර්ණ කළ යුතුය.
  • වානප්‍රස්ථ යුගය
  1. වනයට පිවිසීම මෙම යුගයේදී සිදුවෙයි.
  2. තලතුනා යුගය ලෙස මෙම යුගය හැඳින්වෙවි.
  3. කළු කෙස් සුදු වන මෙම අවදියේදී සියලු බැදීම්වලින් නිදහස් විය යුතුය.
  4. බිරිඳ සමඟ හෝ තනිව හෝ වවනගත විය යුතුය.
  5. හෝම ගින්න නොනිවා රැකගත යුතුය.
  6. මෙම යුගයේ සම්පූර්ණයෙන් ආගමික අංශයන්ට නැඹුරු විය යුතුය.
  • සන්‍යාසී යුගය 
  1. ජීවිතයේ සැඳෑ සමය මින් අදහස්වෙයි.
  2. තැනින් තැන ගමන් කරමින් ආගමික කාර්යයේ යෙදිය යුතුය.
  3. අරණ්‍ය සෙනසුන්වලින් ඉවත්ව සැර්ටියත් තැටියත්,අමතර ඇඳුමක් පමණක් තබාගත යුතුය.

No comments:

Post a Comment