Monday, May 25, 2020

බෞද්ධ ශිෂ්ටාචාරය කෙටිසටහන් 4


  • වර්ණ ධර්ම පිපිළිබඳ බෞද්ධ විචරය 
  1. අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රය ,චක්කවත්ති සීහනාද සූත්‍රය,අස්සලායන සූත්‍රය,අම්බට්ඨ සූත්‍රය,මධුර සූත්‍රය,වසල සූත්‍රය,වාසෙට්ඨ සූත්‍රය වැනි සූත්‍ර තුළින් වර්ණ ධර්ම ප්‍රතික්ෂේප කිරීම.
  2. දී.නි.අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රය තුළින් චතුර්වර්ණ ප්‍රතික්ෂේප කිරීම හා හේතුඵලවාදීව චතුර්වර්ණයන්ගේ හටගැන්ම පෙන්වාදීම.
  3. දී.නි.චක්කවත්ති සීහනාද සූත්‍රයට අනුව කුල ක්‍රමය ඇතිවූ ආකරය පැහැදිලි කෙරේ.
  4. පොදු පරිහරණය සඳහා තිබූ දේවල් පෞද්ගලික පරිහරණයට ගැනීම මුල්ම අවස්ථවයි.
  5. ඒ හේතුවෙන් දුප්පත් පොහොසත් භාවය ඇතිවිය.
  6. දුප්පත් කම වැඩිවීම නිසා පුද්ගලයා සොරකමට හුරුවිය.
  7. සොරකම නිසා දඬුවම් කිරීමට සිදුවිය.
  8. දඬුවම නිසා බොරුකීම,කේලම් කීම,හිස් වචන කීම ආදිය වැඩිවිය.
  9. මේ නිසා සියලු දෙනා එකතු වී ජන සම්මතයෙන් හැඩි දැඩි පෞරුෂයක් ඇති අයෙකු පත්කරගැනීම.
  10. "මහා සම්මත "යනුවෙන් ඔහු හඳුන්වන්නට පෙළඹුණි.
  11. ඔහු විශාල කෙත් වතුවලට හිමිකම් කියූ අතර එබැවින් ක්ෂත්‍රිය නමින් හඳුන්වා ඇත.
  12. "...ඛෙත්තානං ආධිපතීති ඛත්තියෝ.."
  13. "...ධම්මේන පරේ රංජතීති රාජා"යනුවෙන් ක්ෂත්‍රියන්ගේ ප්‍රභවය බෞද්ධ විග්‍රයේ සඳහන් වෙයි.බමුණු මතය ප්‍රතික්ෂේප වී ඇත.
  14. "...බාහිත පාප ධම්මෝ බ්‍රාහ්මණෝ..." පව් බැහැර කළ බැවින් බ්‍රාමණ නම් වෙයි.
  15. "...විසුං කම්මං පයෝජේතීති වෙස්සා..."ගොවිතැන් ආදී විවිධ කර්මාන්තවල නියැළුණු බැවින් වෛශ්‍ය නම් විය.
  16. "...ඛුද්දා ලුද්දා සමාචරා සුද්දා..."දුසිරිත්වල නියැළුණු බැවින් ශුද්‍ර නම් විය.
  17. මීට අමතර්ව වර්ණ ධර්ම සාධක කිහිපයක් පදන්ම් කරගෙන ප්‍රතික්ෂේප කොට ඇත.
  • ඓඓතිහාසික සාධක - අස්සලායන,අම්බට්ඨ 
  • ජීව විද්‍යාත්මක සාධක    - වාසෙට්ඨ සූත්‍රය 
  • සමාජ විද්‍යාත්මක සාධක - අස්සලායන සූත්‍රය 
  • දේශපාලනික සාධක       - මධුර සූත්‍රය 
  • ආචාර විද්‍යාත්මක සාධක  - වසල සූත්‍රය 
  • මනෝ විද්‍යාත්මක සාධක  - මධුර සූත්‍රය 
  • ආර්ථික සාධක                 -  මධුර සූත්‍රය 
ඉහත කරුණු තුළින් බමුණන්ගේ වර්ණ ධර්ම තර්කානුකූල ප්‍රතික්ෂේප කොට ඇත.ඉතිරි කොටස ඊළඟ පාඩමෙන් සාකච්ඡා කෙරේ.

No comments:

Post a Comment