- වර්ණ ධර්ම පිපිළිබඳ බෞද්ධ විචරය
- අග්ගඤ්ඤ සූත්රය ,චක්කවත්ති සීහනාද සූත්රය,අස්සලායන සූත්රය,අම්බට්ඨ සූත්රය,මධුර සූත්රය,වසල සූත්රය,වාසෙට්ඨ සූත්රය වැනි සූත්ර තුළින් වර්ණ ධර්ම ප්රතික්ෂේප කිරීම.
- දී.නි.අග්ගඤ්ඤ සූත්රය තුළින් චතුර්වර්ණ ප්රතික්ෂේප කිරීම හා හේතුඵලවාදීව චතුර්වර්ණයන්ගේ හටගැන්ම පෙන්වාදීම.
- දී.නි.චක්කවත්ති සීහනාද සූත්රයට අනුව කුල ක්රමය ඇතිවූ ආකරය පැහැදිලි කෙරේ.
- පොදු පරිහරණය සඳහා තිබූ දේවල් පෞද්ගලික පරිහරණයට ගැනීම මුල්ම අවස්ථවයි.
- ඒ හේතුවෙන් දුප්පත් පොහොසත් භාවය ඇතිවිය.
- දුප්පත් කම වැඩිවීම නිසා පුද්ගලයා සොරකමට හුරුවිය.
- සොරකම නිසා දඬුවම් කිරීමට සිදුවිය.
- දඬුවම නිසා බොරුකීම,කේලම් කීම,හිස් වචන කීම ආදිය වැඩිවිය.
- මේ නිසා සියලු දෙනා එකතු වී ජන සම්මතයෙන් හැඩි දැඩි පෞරුෂයක් ඇති අයෙකු පත්කරගැනීම.
- "මහා සම්මත "යනුවෙන් ඔහු හඳුන්වන්නට පෙළඹුණි.
- ඔහු විශාල කෙත් වතුවලට හිමිකම් කියූ අතර එබැවින් ක්ෂත්රිය නමින් හඳුන්වා ඇත.
- "...ඛෙත්තානං ආධිපතීති ඛත්තියෝ.."
- "...ධම්මේන පරේ රංජතීති රාජා"යනුවෙන් ක්ෂත්රියන්ගේ ප්රභවය බෞද්ධ විග්රයේ සඳහන් වෙයි.බමුණු මතය ප්රතික්ෂේප වී ඇත.
- "...බාහිත පාප ධම්මෝ බ්රාහ්මණෝ..." පව් බැහැර කළ බැවින් බ්රාමණ නම් වෙයි.
- "...විසුං කම්මං පයෝජේතීති වෙස්සා..."ගොවිතැන් ආදී විවිධ කර්මාන්තවල නියැළුණු බැවින් වෛශ්ය නම් විය.
- "...ඛුද්දා ලුද්දා සමාචරා සුද්දා..."දුසිරිත්වල නියැළුණු බැවින් ශුද්ර නම් විය.
- මීට අමතර්ව වර්ණ ධර්ම සාධක කිහිපයක් පදන්ම් කරගෙන ප්රතික්ෂේප කොට ඇත.
- ඓඓතිහාසික සාධක - අස්සලායන,අම්බට්ඨ
- ජීව විද්යාත්මක සාධක - වාසෙට්ඨ සූත්රය
- සමාජ විද්යාත්මක සාධක - අස්සලායන සූත්රය
- දේශපාලනික සාධක - මධුර සූත්රය
- ආචාර විද්යාත්මක සාධක - වසල සූත්රය
- මනෝ විද්යාත්මක සාධක - මධුර සූත්රය
- ආර්ථික සාධක - මධුර සූත්රය
ඉහත කරුණු තුළින් බමුණන්ගේ වර්ණ ධර්ම තර්කානුකූල ප්රතික්ෂේප කොට ඇත.ඉතිරි කොටස ඊළඟ පාඩමෙන් සාකච්ඡා කෙරේ.
No comments:
Post a Comment