Thursday, May 28, 2020

බෞද්ධශිෂ්ටාචාරය කෙටිසටහන් 8

  • කාන්තාව පිළිබඳ බෞද්ධ ඉගැන්වීම් 

  • භික්ෂුණියක වශයෙන්
  • මවක වශයෙන්
  • ගෘහණියක වශයෙන්
  • උපාසිකාවක වශයෙන්

කාන්තාව භික්ෂුණියක  ලද නිදහස
  • මහා ප්‍රජාපතී ගෝතමිය ඇතුළු කාන්තාවන් 500කට අෂ්ඨ ගරු ධර්ම ඉදිරිපත් කරමින් උසස් ම ස්ථානයක් වන පැවිද්ද ලබා දීම.
  • තනතුරු ප්‍රදානය කිරීමේදී භිෂූන්ට මෙන්ම භික්ෂුණීන්ටද දක්ෂතාව මත තනතුරු ප්‍රදානය කිරීම.
  • භික්ෂුණීන් අතරින් දක්ෂ දේශිකාවක,ප්‍රසිද්ධ ආචාරිනියක,සමාජ සේවිකාවක වශයෙන් ධම්ම දින්නා තෙරණිය ප්‍රසිද්ධ වීම.
  • ප්‍රිය වචන කථා කරන භික්ෂුණීන් අතරි "සුක්කා" තෙරණිය අගතැම්පත් වීම.
  • ඛේමා සහ උප්පලවණ්ණා අග්‍ර ශ්‍රාවිකාවෝ වූහ.
  • ඛේමා භික්ෂුණිය නුවණැතියන් අතර අග්‍රවීම
  • ප්‍රජාපතී ගෝතමිය චිරරාත්‍රඥ භික්ෂුණීන් අතර අග්‍රවීම.
  • උප්පලවණ්ණා ඍද්ධිමතුන් අතරින් අග්‍ර වීම
  • පටාචාරා විනයධර භික්ෂුණීන් අතරින් අග්‍රවීම .
  • නන්දා භික්ෂුණිය ධ්‍යාන ලාභීන් අතරින් අග්‍රවීම .
  • සකුලා භික්ෂුණිය දිවැස් ඇති භික්ෂුණීන් අතරින් අග්‍ර වීම.
  • කුණ්ඩලකේෂී කතා පුවතෙන් කාන්තාව අදූරදර්ශි යන මතය ඛණ්ඩනය කිරීම
නසෝ සබ්බේසු ඨානේසු 
පුරිසෝ හෝති පණ්ඩිතෝ 
ඉත්ථීපි පණ්ඩිතෝ හෝන්ති
 තත්ථ තත්ථ විචක්ඛණා
  • සැම විටම පුරුෂයා පණ්ඩිත නොවේ
ඒ ඒ අවස්ථාවන්වලට ගැළපෙන සේ ක්‍රියා කිරීමට කාන්තාවටද නුවණ ඇති බව පෙන්වා දීම

කාන්තාව මවක වශයෙන් ලද නිදහස

බ්‍රහ්මාති මාතා පිතරෝ 
පුබ්බාචරියාති වුච්චරේ 
ආහුනෙය්යාච පුත්තානං 
පජාය අනුකම්පකා
  • දෙමව්පියන් මහා බ්‍රහ්ම යනුවෙන් හැදින්වීම.
  • පූර්ව ආචාර්ය වරුන් ලෙස සැලකීම.
  • ආහුන ගුණයෙන් යුක්ත වීම.
  • මාතා මිත්තං සකේ ඝරේ(මව නිවසේ මිතුරිය යැයි සඝාලෝවාද සූත්‍රයේ දැක්වීම.)
  • මාතා පිතූ උපට්ඨානං(මව් පියන්ට සැළකීම උතුම් මංගල කරුණක් බව මංගල සූත්‍රයේ දක්වා තිබීම.)
  • යෝ මාතරං වා පිතරං වා( යනුවෙන් හැකියාව තිබියදී දෙමව්පියන්ට නො සළකන තැනැත්තා පිරිහීමට පත්වන බව පරාභව සූත්‍රයේ ද,එබඳු පුද්ගලයා වසලයෙකු ලෙස වසල සූත්‍රයේ ද දක්වා ඇත.)
කාන්තාව ගෘහණියක වශයෙන් ලද නිදහස 
  • නිවසක් ලස්සන කළ හැක්කේ කාන්තාවකටය.
  • සිඟාලෝවාද සූත්‍රයේ දක්වා ඇති පරිදි"පුත්තදාරා දිසා පච්චා"යනුවෙන් බටහිර දිසාවට අඹු දරුවන් හඳුන්වා දී ඇත.
  • ස්වාමියාට යුතුකම් බිරිඳ ඉටු කළ යුතු අතර ස්වාමියාද තම බිරිඳට යුතුකම් ඉටුකළ යුතු බව පෙන්වාදෙයි
  •  සැමියා බිරිඳට උවටැන් කළ  යුතුයි.
  • සම්භාවන වචනයෙන් ද අවමන් බස් නොකීමෙන් ද, 
  • පරඹුවන් කරා නො යෑමෙන් ද, 
  • ගෙහි කටයුතුවල අධිපති බව ඇයට භාර දීමෙන් ද, 
  • ඇඳුම් පැලැඳුම් ලබා දීමෙන්
බිරිඳට සංග්‍රහ කිරීමට උපදෙස් ලබා දී ඇත්තේ බිරිදක් වශයෙන් ඇගේ වටිනාකම තහවුරු කරමිනි.

සත්ත භරියා සූත්‍රයේ දී බිරින්දෑවරුන් 07ක් දක්වා ඇත
  • මාතු භරියා (මවක මෙන් බිරිදක් )
  • භගිනි භරියා(සොහොයුරියක මෙන් බිරිදක් )
  • දාසි භරියා (දාසියක බඳු බිරිදක් )
  • සඛී භරියා (මිතුරියක මෙන් බිරිදක් )
  • චෝර භරියා (සෙරක බඳු බිරිදක් )
  • වධක භරියා (වධකයෙකු බඳු බිරිදක් )
  • සාමි භරියා (ස්වාමියෙකු බඳු බිරිඳක්)
මෙහි දැක්වෙන පළමු හතර දෙනා ගරු කළ යුතු බිරින්දෑවරුන් ලෙස දක්වා ඇත.

චතු සංවාස සූත්‍රයේ ද බිරින්දෑවරුන් කොටස් 4ට බෙදා දක්වා ඇත.
  • දෙවියෙක් සමග දෙවගනක් වසය කිරීම 
  • දෙවියෙක් සමග මළ ස්ත්‍රියක් වාසය කිරීම.
  • දෙවගනක් සමග මළ මිනිහෙක් වාසය කිරීම 
  • මළ මිනිහෙක් සමග මළ ස්ත්‍රියක් වාසය කිරීම .
මේ අනුව යහපත් බිරින්දෑවරුන් සිටිනා බවට බෞද්ධ දේශනාවේ සඳහන් වෙයි.


උපාසිකාවක වශයෙන් කාන්තාව ලද නිදහස 

  • අට සිල්,දස සිල් ආදිය රකිමින් සිටින උපාසිකාව බුදුදහමෙහි පැසසුමට ලක් කිරීම.
  • උසස් ගුණවලින් යුතු උපාසිකාව"ස්ත්‍රී රත්නයක්" ලෙස හඳුන්වා තිබීම.
  • එමෙන්ම දුසිල්වත්,අවිචාරශීලී ස්ත්‍රීන්"මාරපාස"ලෙස හඳුන්වා තිබීම.
  • විශාඛා,බන්දුල මල්ලිකා,සුමනා,සුජාතා ආදි උපාසිකාවන් බුදුරජාණන්වහන්සේගේ පැසසුමට ලක්වීම.
  • අම්බපාලී වැනි ප්‍රසිද්ධ ගණිකාවන් බුදු සසුනට ඇතුළත් කරගෙන උපාසිකාවන් වශයෙන් විමුක්ති මාර්ගයේ යොමු කිරීම.
  • මේ තුලින් බුදුදහමින් කාන්තාවට නියම නිදහස ලැබී ඇති බව පැහැදිලිය .


No comments:

Post a Comment